Вчена рада університету 25 листопада 2021 року
25 листопада 2021 р. відбулось чергове засідання Вченої ради НПУ імені М.П. Драгоманова, на порядку денному якого розглядали питання розвитку студентського самоврядування в навчальних підрозділах університету та стан науково-дослідної та освітньої роботи історичних кафедр.
Відкрив засідання ректор університету професор Віктор Андрущенко. Звернувшись до членів ради, Віктор Петрович зауважив, що з огляду на складну епідеміологічну ситуацію в країні і світі, ми повинні дбати насамперед про здоров’я, своє, своїх рідних, колег та студентів, пам’ятати про необхідність дотримання простих правил гігієни та соціальної дистанції. І попри все триматися колективу разом, продовжувати навчання студентів, дбаючи про його якість та результативність.
Створення умов самореалізації молоді в інтересах як окремої особистості, так і всього суспільства, а також захист прав студентів є головною метою діяльності органів студентського самоврядування. Саме звідси розпочинається розвиток і модернізація суспільства, виявлення потенційних лідерів, формування у них навичок управлінської, організаційної роботи з колективом.
Проректор з навчально-методичної роботи гуманітарних факультетів професор Ігор Вєтров наголосив на потребі вивчення і запозичення досвіду студентського самоврядування в країнах Європи, зокрема досвіду залучення студентства до підвищення ефективності наукових розробок, до оцінки якості роботи закладів вищої освіти згідно нових вимог МОН України. Серед ключових залишається й завдання координації та узгодження діяльності органів студентського самоврядування факультетів університету та вироблення спільної програми їх діяльності та взаємозв’язку. Крім цього, ситуація в суспільстві вимагає нових форм роботи з молоддю.
Студентський парламент та органи самоврядування на факультетах провели низку заходів щодо виховання у студентів імунітету до деструктивної політичної ідеології, запобіганню поширенню в молодіжному середовищі ідей екстремізму, соціальної, національної та релігійної нетерпимості, прищепленню молодим людям віри у верховенство закону, який є єдиною гарантією свободи. Одним з провідних напрямків роботи органів самоврядування останнім часом стало формування у студентському середовищі громадянськості, патріотизму, наступності національних традицій.
Голова Студентського парламенту Катерина Бульчик додала, що серед останніх спільних напрацювань студентського парламенту – реалізація освітнього проекту «Школа молодого ректора», що стала центром консолідації студентських лідерів університету, зростання їх професійного потенціалу. Навесні цього року відбулися також онлайн-флешмоб до «Дня вишиванки», «День спонтанного прояву доброти». Протягом вересня-жовтня в стінах університету проходила Благодійна акція «Монетки дітям» яку організовував Національний банк України, усі зібрані кошти надійшли на допомогу онкохворим дітям та багато ін.
Основні ж завдання на майбутнє органи студентського самоврядування сьогодні вбачають у:
- • розробці нових пріоритетів у роботі з молоддю в умовах прискореного інформаційно-інноваційного розвитку країни;
- • необхідності більш активного залучення студентів у різноманітні соціальні практики, що дозволило б не тільки повніше реалізувати їх науковий, навчальний і культурний потенціал, а й зміцнити їх впевненість у своїх силах і у своєму майбутньому;
- • у підтримці навчальних й наукових ініціатив студентства, в налагодженні зворотного зв'язку між самоврядними організаціями та адміністрацією вишу, що дозволить відстежувати соціальне самопочуття студентів і молодих вчених, гармонійно розвивати майбутніх лідерів.
Заслухавши та обговоривши інформацію голови робочої групи професора Богдана Андрусишина, Вчена рада констатувала, що факультет приділяє належну увагу реалізації науково-дослідної та освітньої діяльності на історичних кафедрах історико-філософського факультету (кафедрі історії України, етнології та краєзнавства, всесвітньої історії та археології, джерелознавства та спеціальних історичних дисциплін, методики навчання суспільних дисциплін і гендерної освіти, історії та філософії історії).
Головна мета діяльності історичних кафедр – забезпечення якісної фахової підготовки істориків та вчителів історії, викладання нормативних дисциплін та дисциплін за вибором на рівні підготовки бакалаврів, магістрів, докторів філософії, а також інтеграція навчального процесу в європейський освітній простір. Організація освітнього процесу на факультеті адаптована до сучасних реалій, що передбачають змішане навчання. Всі викладачі працюють на онлайн-платформах, ведуть електронні журнали та працюють у середовищі Moodle.
Протягом 2017-2021 рр. викладачами кафедр видано 439 публікацій, з них - 26 монографій; 19 наукових статей у виданнях категорії А (Scopus або Web of Science); 107 статей у фахових виданнях категорій Б; 9 статей в іноземних періодичних наукових виданнях країн Організації економічного співробітництва та розвитку; 324 статті в інших наукових виданнях; 89 тез доповідей на наукових конференціях; 8 збірників наукових праць; 2 автореферати дисертацій; 89 навчальних та навчально-методичних посібників і статей у методичних виданнях; 17 науково-популярних та публіцистичних публікацій. Усіма кафедрами проводяться наукові заходи. За аналізований період проведено 15 міжнародних конференцій та круглих столів, 32 – всеукраїнських, 8 – університетських.
Історичні кафедри мають широку мережу партнерів. Так за цей період укладено 27 договорів про співпрацю з різними установами. Підтримують студентську науку. Молодь бере активну участь у наукових заходах як в Україні, так і закордоном, студенти залучаються до виконання держбюджетних та міжнародних проєктів. Одним із завдань кафедр є підтримка реалізації реформи НУШ та забезпечення її навчально-методичними матеріалами. Викладачі долучаються до створення навчальних модельних програм, пілотних матеріалів та підручників.
Однак, попри цілеспрямовану та результативну роботу історичних кафедр факультету щодо здійснення освітньої та науково-дослідної роботи, їм необхідно виконати низку завдань, зокрема: завершити роботу над оптимізацією навчальних планів відповідно до профілів освітніх програм, інтенсифікувати процес впровадження новітніх технологій викладання та інноваційних підходів до визначення змісту історичної освіти, забезпечити розміщення наукових та навчально-методичних праць викладачів у репозитарії університету з метою їх популяризації та включення до списку літератури освітніх компонентів у навчальні і робочі програми та силабуси, активізувати участь професорсько-викладацького складу та залучення ними здобувачів освіти до участі у конкурсі наукових проєктів, що фінансуються МОН України, Національним фондом досліджень, європейськими дослідницькими структурами, посилити публікаційну активність у журналах, що індексуються у наукометричних базах Scopus й Web of Science, та участь у конкурсах з академічної мобільності (ERASMUS+, DAAD тощо) та ін.
Пресслужба університету