Соціальне виховання: від традицій до сучасності
29 березня 2018 року кафедрою соціальної педагогіки Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова спільно зі співорганізаторами було проведено Міжнародну науково-практичну конференцію «Соціальне виховання: від традицій до сучасності».
Конференція зібрала понад 160 учасників, серед яких 26 докторів наук професорів; 20 завідувачів кафедр та лабораторій; 58 кандидатів наук, доцентів; 25 докторантів та аспірантів; 24 магістри соціальної педагогіки та соціального виховання.
До участі в обговоренні проблем соціального виховання долучилися представники Міністерства освіти та науки України, Міністерства молоді та спорту України, Інституту проблем виховання НАПН України, Українського НМЦ практичної психології і соціальної роботи НАПН України, Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти», Державного інституту сімейної та молодіжної політики, більш ніж 30-ти закладів вищої освіти, практики освітньої та соціальної сфери, а також усі небайдужі до проблем соціального виховання та успішної соціалізації дітей та молоді в Україні.
У роботі конференції взяли участь представники 24-ох міст та 18-ти областей України.
Метою конференції стала консолідація науково-практичних сил дослідників, фахівців освітньої та соціальної сфери щодо пошуку спільної позиції у визначенні наукових засад соціального виховання особистості; визначення стану, тенденцій, напрямів та актуальних проблем соціального виховання дітей та молоді в сучасних умовах розвитку українського суспільства.
Інтерес учасників конференції викликали доповіді провідних вчених країни: І.Д. Беха (директор Інституту проблем виховання академії НАПН України, академік НАПН України, доктор психологічних наук, професор) – «Соціальне виховання – від витоків до сучасного контексту»; В.Б. Євтуха (декан факультету соціально-економічної освіти та управління НПУ імені М.П. Драгоманова, член-кореспондент НАН України, доктор історичних наук, професор) – «Етнокультурні контексти соціального виховання в сучасних умовах»; А.Й. Капської (завідувач кафедри соціальної педагогіки Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, доктор педагогічних наук, професор) – «Теорія розвитку соціального виховання»; А.О. Рижанової (проректор з науково-педагогічної та виховної роботи, завідувач кафедри соціальної педагогіки Харківської державної академії культури, доктор педагогічних наук,професор) – «Актуалізація соціального виховання як умови прискорення суспільного розвитку України»; Ж. В. Петрочко (заступник директора з науково-експериментальної роботи Інституту проблем виховання академії НАПН України, доктор педагогічних наук, професор) – «Суспільно-державницькі цінності як аксіологічна основа соціального виховання в сучасній Україні»; О. В. Флярковської (начальник відділу психологічного супроводу та соціально-педагогічної роботи Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти», кандидат педагогічних наук) – «Стан і розвиток психологічної служби в системі освіти».
У виступах учасників конференції було порушено такі аспекти сучасного соціального виховання як: історико-педагогічні засади та розвиток соціального виховання дітей та молоді в Україні; освіта і соціальне становлення особистості; аксіологічні засади соціального виховання; проблеми модернізації й ефективності процесу соціального виховання; соціально-психологічні чинники особистісного становлення дітей та молоді; європейський та вітчизняний вектори управління якістю соціального виховання дітей та молоді; сучасні тенденції соціально-педагогічної роботи в Україні.
Учасники конференції відзначали, що відповідно до соціально-політичних та соціально-економічних перетворень в українському суспільстві різко збільшилась кількість дітей та молоді, які потребують підтримки, захисту і допомоги фахівців, а саме соціальних педагогів та педагогів-організаторів.
Всебічне обговорення проблеми конференції дозволило ухвалити рекомендації для розгляду щодо виконання в галузевих міністерствах:
- переглянути необхідність повернення до переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти самостійної спеціальності «Соціальна педагогіка» з окремим шифром до галузі знань «23 – Соціальна робота», або освітньої програми «Соціальна педагогіка» до галузі знань «01 – Освіта/Педагогіка»;
- впроваджувати кращі надбання зарубіжного досвіду країн-членів ЄС та Канади з підготовки фахівців за спеціальністю «Соціальна педагогіка» для подальшої імплементації цього досвіду на теренах вищої освіти в Україні;
- забезпечити фінансові та організаційно-методичні умови для підтримки становлення освітньої програми «Соціально-виховна робота з дітьми та молоддю», що сприятиме успішній підготовці педагогів-організаторів соціально-виховної роботи;
- ініціювати відкриття посади «Молодіжний працівник» у класифікаторі посад України для роботи з молоддю України;
- залучати провідних вчених закладів вищої освіти та дослідних інститутів для здійснення підготовки працівників для молодіжних центрів з числа фахівців, що уже мають кваліфікацію «Соціальний педагог» та «Педагог-організатор».
- залучати провідних вчених закладів вищої освіти та дослідних інститутів для здійснення підготовки працівників для молодіжних центрів з числа фахівців, що уже мають кваліфікацію «Соціальний педагог» та «Педагог-організатор».
Учасники конференції впевнені, що обговорення і пропозиції щодо вирішення проблеми соціального виховання дітей та молоді є певним посилом для галузевих міністерств і відомств про необхідність і можливість удосконалення системи підготовки кадрів для соціальної та освітньої сфери з метою локалізації та мінімізації соціального неблагополуччя у дитячому та молодіжному середовищі.
Кафедра соціальної педагогіки