Долучайтесь до міжнародної культурологічної дослідницької ініціативи
Викладачі Драгомановського університету продовжують наукову роботу попри всі виклики. Відновлення навчального процесу, активна презентація країни на міжнародній арені та участь українських митців у світових артподіях навесні цього року (Венеційське бієнале, Арт-Базель та ін.) сприяли швидкому поновленню наукових культурологічних досліджень нашими колегами.
У червні розпочалась міжнародна міждисциплінарна ініціатива «Дослідження впливу артринку на формування культурного бренду», учасниками якого є кандидат філософських наук, доцент кафедри богослов’я, релігієзнавства та культурології НПУ імені М.П. Драгоманова Сергій Русаков (Україна) та PhD, доцент Сілезького технологічного університету Юзеф Обер (Польща). В рамках дослідження розроблено опитувальник для вивчення думки дієвців української культури. На основі цих відповідей планується підготовка наукової статті для європейського журналу.
Науковці запрошують всіх охочих зробити внесок в наукове дослідження, долучившись до анонімного опитування. Анкета буде цікавою викладачам культурології та мистецтвознавства, експертам у сфері культури, митцям, галеристам та колекціонерам. Опитувальник доступний за посиланням: https://www.interankiety.pl/f/ELbPrl7v
Наразі у дослідженні взяли участь майже 200 респондентів. «Для отримання об’єктивних результатів ми потребуємо більшого охоплення, тому запрошуємо всіх зацікавлених та дотичних до сфери культури та мистецтва надати анонімні відповіді в онлайн-анкеті», – говорять дослідники. Для розуміння суті наукового культурологічного проєкту ми звернулись з трьома запитаннями до його учасників.
Józef Ober, PhD, Eng., assistant professor in the Department of Applied Social Sciences at the Faculty of Organization
- Чому Вам цікаво працювати з дослідником іншого фаху?
- Я вважаю, що міждисциплінарність є дуже важливою в науці. Яскравим прикладом цього можуть бути інші мої опубліковані статті, проіндексовані в базах даних Scopus і Web of Science, які створювались спільно з колегами з хімічного та механіко-технологічного факультетів. Кожен із нас замислюється над проблемою дослідження зі свого ракурсу наукової спеціальності, поєднання таких думок сприяє ефективному кінцевому результату. Крім того, важливим є факт міжнародної співпраці – ми ділимось досвідом та вчимось вдосконалювати форми співпраці.
- На які результати Ви очікуєте?
- На нинішньому етапі дослідження найважливішим є збір репрезентативної дослідницької групи. Важливо охопити різні кола митців, колекціонерів, експертів, щоб кожен мав можливість висловити власну думку. Це для нас визначально з точки зору цього дослідження. Сподіваюсь, що отримані відповіді на анкету нашого опитування дозволять підготувати наукову статтю, яка додатково приверне увагу читачів до теми українського мистецтва і культури. Переконаний, що вони створюють сильний бренд, впізнаваний на міжнародній арені.
- Чому Ви обрали цю тему для дослідження?
- Цією темою займається колега Сергій Русаков, тому під час численних наукових дискусій на різних конференціях, в тому числі організованих Національним педагогічним університетом імені Михайла Драгоманова, ми вирішили об’єднати наші наукові зусилля. Наведені моїм колегою аргументи спонукали мене до активної участі в цьому дослідженні – так народилася ідея цього дослідницького проєкту. Сподіваюся, що він буде позитивно сприйнятий науковою та мистецькою спільнотою.
Сергій Русаков, кандидат філософських наук, доцент кафедри богослов’я, релігієзнавства та культурології НПУ імені М.П. Драгоманова
- Чому Вам цікаво працювати з дослідником іншого фаху?
- Юзеф Обер має чудовий досвід роботи з даними, я із задоволенням читаю його публікації в авторитетних наукових журналах. Ми вирішили поєднати теоретичну культурологію та соціологічний інструментарій. Такий підхід поширений серед європейської академічної спільноти, тому мені цікаво спробувати свої сили на цій ниві. Хоча насправді це вже наша друга спільна робота, Минулого року ми працювали над іншою темою і її результатом стала опублікована стаття у журналі з високим імпакт-фактором швейцарського видавництва - https://www.mdpi.com/1996-1073/15/3/981. Ця стаття входить в бази Scopus та Web of Science і за кілька місяців вже отримала кілька цитувань серед міжнародних колег.
- На які результати Ви очікуєте?
- Дослідження є неупередженим, тому важливим є отримання чесних відповідей українських художників, галеристів, експертів та колекціонерів. Я не зустрічав схожих ініціатив серед наших дослідників, тому радий скористатись можливістю для з’ясування думки артспільноти, узагальнення їхнього досвіду і подальшої презентації на міжнародній академічній арені. До речі, за перші два тижні проведення опитування зустрівся з деякими несподіваними коментарями від художників та організаторів виставок, які свідчать про потребу налагодження комунікації між нашими дослідниками та викладачами з практиками зі сфери культури та мистецтва. Це були фрази типу «Краще організуйте виставку за кордоном» або «Краще знайдіть гроші на виставку». Довелось пояснювати, що кожен повинен займатись саме своєю роботою і наукове вивчення думки, наприклад, художників та галеристів також є важливим для розвитку їхньої сфери діяльності.
- Чому Ви обрали саме цю тему для дослідження?
- Я люблю мистецтво. Воно дає можливість відчути щось позачасове та позапросторове. Але як викладачу культурології, мені наразі цікаві два аспекти: смисли, які репрезентовані творами мистецтва та способи обігу цих творів. Наразі артринок є основною моделлю функціонування сучасного мистецтва. На мою думку, це актуальна і перспективна культурологічна тема, а вивчення взаємозв’язків культурного бренду та артринку може сприяти напрацювання нових теоретичних та практичних рекомендацій, які будуть корисні як науковцям, так і представникам артспільноти.
Історико-філософський факультет