У дослідницькому алгоритмі
Заповітна мрія Національного педагогічного університету імені Михайла Драгоманова – отримати статус дослідницького – врешті окреслилася в реальних діях. Хоча, як з’ясувалося 7 листопада на круглому столі, присвяченому цій тематиці, драгоманівці вже чимало зробили, аби ідея про дослідницький виш не була виключно віртуальною.
Створення та активне функціонування десятків науково-дослідних лабораторій, центрів, шкіл, глибока проблематика та практичне виконання магістерських робіт у всіх інститутах Національного педагогічного довели – це хороший осередок всесвітньо визнаної наукової думки, яка еволюціонує дедалі інтенсивніше.
Сьогоднішня зустріч директорів інститутів та завідувачів випускових кафедр, модератором якої виступив директор Інституту магістратури, аспірантури і докторантури Володимир Савельєв, стала ще вагомішою, бо предмет її задали вчені, що практично працювали у дослідницьких університетах закордоном. Зокрема, про очевидні та приховані перешкоди на шляху до рівня дослідницького для викладачів НПУ розповів доктор фізико-математичних наук, завідувач відділу математичної фізики, професор Національної академії наук України та Білефельдського університету в Німеччині Юрій Кондратьєв. Науковець для прикладу графічно презентував учасникам досвід функціонування німецького дослідницького університету. Це стало показовим для Драгоманівського вишу, бо у представленій системі взаємодоповнююче поєднувалися власне дослідницька та дидактична педагогічна складові.
Це неабиякий момент у випадку драгоманівців, адже створити дослідницький університет у вищому навчальному закладі з технічно-інженерним профілем – це одне. Інша справа втілити таку ідею щодо вишу, який спеціалізується швидше на підготовці кадрів для гуманітарної сфери, зокрема педагогів. Тому одну з вирішальних ролей тут відіграє специфіка університету. Для того, щоб не стикнутися у майбутньому з низкою проблем, варто вже сьогодні вивчити особливості дослідницького елементу в педагогічному навчальному закладі, переконаний професор.
Інший доповідач, запрошений керівництвом НПУ, Наталя Шульга зосередила увагу присутніх на внутрішній мотивації колективу до прагнення закріпитися у статусі дослідницького. Наталя Іванівна науковець зі світовим ім’ям у галузі молекулярної біології, професор Рочестерського університету у Сполучених Штатах Америки і виконавчий директор громадського об’єднання «Український науковий клуб». Професорка не лише 15 років працювала у дослідницькому навчальному закладі в Нью-Йорку, але спробувала втілити подібну ідею у Національному університеті «Києво-Могилянська академія», помилки й прорахування пройшла на особистому досвіді. Тому пропонувала викладачам-драгоманівцям реально подивитись на речі та впевнитися, що будь-яка справа залежить від власних зусиль і бажання.
Пані Шульга запевнила: «Освітяни самі повинні готувати активне прогресивне дослідницьке середовище. Воно ніколи повністю не залежатиме від владних структур, адже поштовх і мотивація розпочинаються у першу чергу з освітньої наукової сфери». Дослідниця проаналізувала позитиви й окремі недоліки української системи освіти, що в більшості стосувалося відсутності об’єктивних критеріїв оцінок, великого поширення та безкарності плагіату, низького престижу звання вченого. Як виявилося, усі освітяни мають безпосереднє відношення до цих «виразок» у системі освіти й науки, бо допускають їх існування. Хоча на цей момент Наталя Іванівна визначила свою роль лише як експерта, який може побачити ситуацію зі сторони, та разом з тим своїм виступом підштовхнула аудиторію до активного обговорення.
Круглий стіл «Дослідницький університет», за словами першого проректора Володимира Беха, одна з кількох сходинок на шляху до омріяного статусу. Наступним кроком стане ще одна зустріч, що являтиме собою презентацію двох програм дослідницького характеру у галузі біології та менеджменту. До обговорення запрошено науковців із 40 вишів України. Драгоманівці сподіваються на плідну розмову й на те, що лише балачками це не завершиться.
«Дослідницький університет – важлива і приваблива річ, хоч би тим, що він змінює акценти функціонування навчального закладу. На такій зміні ґрунтується розвиток суспільства, тому для України – це поступ, – погодився з колегами проректор з наукової роботи НПУ Григорій Волинка, – розпочнеться підготовка не просто професіоналів, а високоінтелектуальних фахівців».
Людмила КУХ,
прес-служба університету