Міжнародний семінар про минуле і майбутнє
18-19 жовтня у стінах Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова відбувається Міжнародний семінар, присвячений викладанню чутливих проблем в історії у мультикультурному аспекті. Ініціаторами заходу стали Департамент загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України спільно з Директоратом з освіти і мов (Відділ історичної освіти) Ради Європи, Драгоманівський виш та Всеукраїнська Спілка викладачів суспільних дисциплін і громадянської освіти.
На фоні загальної глобалізації мультикультурність сучасного суспільства є чи не найголовнішою ознакою та звісно фактором напруження у світі. Вчені доводять, що мультикультурність ХХІ століття суттєво відрізняє цю епоху від попередніх. Це зокрема стосується різноманітних протиріч породжуваних нею на світоглядно-цілісному, комунікаційному, побутовому рівнях. Тісно до цього примикає й історичний аспект. Досі людство не може знайти оптимальних шляхів безконфліктного потрактування різноманітних епізодів світової історії. Ця проблема лягає не тільки на плечі істориків-науковців, але й входить до навчальних завдань істориків-вчителів.
Кроки у вирішенні такої проблематики здійснюються завдяки спільним зусиллям українських вчених-педагогів та експертів Ради Європи. Міжнародний семінар «Викладання чутливих проблем в історії у мультикультурному контексті» покликаний не лише запропонувати сучасним вчителям історії методичні рекомендації та розробки за вибраною тематикою, але й забезпечити взаємообмін досвідом між освітніми системами різних країн.
Розпочинаючи семінар заступник Міністра освіти і науки, молоді та спорту України Борис Жебровський зізнався, що його сприйняття такого роду заходу з позиції високого чиновника – це звичайна буденна робота, але Борис Жебровський – учитель-історик, не хотів би пропустити жодної доповіді на цьому семінарі. «Та все ж повертаючись до позиції високого чиновника, найбільше бажання, щоб усі виступи знайшли своє практичне втілення у вітчизняній школі», – зауважує Борис Михайлович.
Заступник міністра розповів учасникам про недавні проекти й заходи у сфері освіти України, спрямовані на формування єдиного освітнього простору Європи. Це зокрема прийняття Київського комюніке на Форумі міністрів освіти європейських країн, що відбувався у Києві, а також З’їзд ректорів педагогічних університетів Європи, зініційований ректоратом Драгоманівського університету і безпосередньо Віктором Андрущенком. Й одна, й інша подія – вагомі кроки у напрямку формування щасливого майбутнього для людської цивілізації, доки окремі амбіційні чиновники ще лаються за минуле. Борис Михайлович і сьогоднішній семінар назвав зв’язковою ланкою у ланцюзі створення єдиного простору.
Загалом у програмі семінару передбачається розгляд низки питань пов’язаних з оптимальним вирішенням чутливих питань при викладанні історії у мультикультурному класі, підбір відповідних джерел і методик, використання нових технологій у роботі з учнями. Свої думки з цього приводу висловили професори та експерти Сусанна Попп (Німеччина), Айен Філліпс (Велика Британія), Луїза Де Бівар Блек (Португалія), Джим Косем (Велика Британія), вітчизняні науковці, серед яких представник Дипломатичної Академії Міністерства закордонних справ України, професор Михайло Кирсенко. Гостям також було презентовано студентський проект на тему «Ми різні – ми рівні», скерований на формування міжетнічної толерантності
За словами одного з організаторів наукової імпрези, заступника голови Відділу історичної освіти Ради Європи Тетяни Мінкіної-Мілко: «Акцент заходу – поєднання інтелекту й бажання науковців, доброї волі чиновників та усіх ланок формування історичної свідомості людини, куди входять школа, сім’я, університет, засоби масової інформації, громадські мистецькі організації». Рада Європи активно співпрацює з українськими вченими й представниками міністерств, що пов’язано з головування України у Комітеті міністрів Ради Європи. З боку нашої держави провадиться ефективне реагування на виклики сьогодення, що доводить проведення й цього семінару.
Як зазначив на відкритті заходу перший проректор НПУ імені Михайла Драгоманова Володимир Бех, це була розмова не тільки про принципи й методики навчання. Суть виявилась набагато глибшою: «Жодні нові технології не будуть працювати, поки вчитель сам не окреслить для себе принципи навчання, а за кожним принципом безпосередньо стоять цінності. Бо ж принцип – лише інструмент дії».
Драгоманівський університет завжди з приємністю приймає зарубіжних науковців, демонструє свої досягнення, ділиться досвідом. Обговорення висуненої на семінарі тематики безумовно отримає практичне втілення, а встановлення дружніх зв’язків між експертами започаткує плідну співпрацю.
Людмила КУХ,
прес-служба університету